Eind september oganiseerde het Frans Masereel Centrum in samenwerking met HART en Rekto:Verso een week van de kunstkritiek voor jonge kunstciritci. In verschillende workshops maakten ze kennis met verschillende typen van kritiek, wisselden van gedachten over de betekenis ervan en scherpden hun pen. Op de website van HART vind je vier artikelen van auteurs die deelnamen.
Acht jonge kunstcritici verbleven een week lang in ons kunstencentrum voor meerdaagse workshops kunstkritiek. Ze bezochten er de expo Лук Бук (Look Book) van Slavs and Tatars en maakten kennis met kunstenaars van het HISK die er op dat moment eveneens in residentie waren. Ook trokken ze erop uit naar tentoonstellingen in o.m. De Pont (Tilburg) en de Warande (Turnhout).
De acht deelnemers aan de eerste Week van de Kunstkritiek waren: Ezra Babski, Jef Declercq, Gertjan Oskar, Koi Persyn, Paula Rodríguez Sardiñas, Guus van der Velden, Sam Van Landschoot en Lena Vercauteren.
Paula Rodriguez Sardiñas bezocht OUDE WIJN/NIEUWE ZAKKEN in De Warande, waarmee hun vijftigste verjaardag werd gevierd. Ze vroeg zich af welke toekomst het cultuurcentrum voor zich ziet.
Jef Declercq schreef een artikel naar aanleiding van een gesprek dat hij had met kunstenaar Yue Yuan tijdens de workshopweek in het Frans Masereel Centrum.
Gertjan Oskar en Koi Persyn bezochten allebei Ragnar Kjartanssons solotentoonstelling in De Pont in Tilburg, een expositie die om tijd vraagt:
Gertjan Oskar zag hoe met name Kjartanssons videowerken in staat bleken te blijven boeien, niet zozeer door grote gebaren, maar door ‘doordachte schema’s van herhaling en bezwering’.
Koi Persyn schreef een persoonlijk verslag van een reis die de lezer als een muzikale wandeling meeneemt langs verschillende sensorische registers.
Ook Rekto:Verso publiceerde artikelen van de jonge kunstcritici:
Lena Vercauteren bezocht de expo Makersgeheimen #2 in het Textielmuseum van Tilburg.
Sam Van Landschoot ontmoette beeldend kunstenaar Maud Gourdon tijdens haar residentie met het HISK in het Frans Masereel Centrum.
Eind september oganiseerde het Frans Masereel Centrum in samenwerking met HART en Rekto:Verso een week van de kunstkritiek voor jonge kunstciritci. In verschillende workshops maakten ze kennis met verschillende typen van kritiek, wisselden van gedachten over de betekenis ervan en scherpden hun pen. Op de website van HART vind je vier artikelen van auteurs die deelnamen.
Acht jonge kunstcritici verbleven een week lang in ons kunstencentrum voor meerdaagse workshops kunstkritiek. Ze bezochten er de expo Лук Бук (Look Book) van Slavs and Tatars en maakten kennis met kunstenaars van het HISK die er op dat moment eveneens in residentie waren. Ook trokken ze erop uit naar tentoonstellingen in o.m. De Pont (Tilburg) en de Warande (Turnhout).
De acht deelnemers aan de eerste Week van de Kunstkritiek waren: Ezra Babski, Jef Declercq, Gertjan Oskar, Koi Persyn, Paula Rodríguez Sardiñas, Guus van der Velden, Sam Van Landschoot en Lena Vercauteren.
Paula Rodriguez Sardiñas bezocht OUDE WIJN/NIEUWE ZAKKEN in De Warande, waarmee hun vijftigste verjaardag werd gevierd. Ze vroeg zich af welke toekomst het cultuurcentrum voor zich ziet.
Jef Declercq schreef een artikel naar aanleiding van een gesprek dat hij had met kunstenaar Yue Yuan tijdens de workshopweek in het Frans Masereel Centrum.
Gertjan Oskar en Koi Persyn bezochten allebei Ragnar Kjartanssons solotentoonstelling in De Pont in Tilburg, een expositie die om tijd vraagt:
Gertjan Oskar zag hoe met name Kjartanssons videowerken in staat bleken te blijven boeien, niet zozeer door grote gebaren, maar door ‘doordachte schema’s van herhaling en bezwering’.
Koi Persyn schreef een persoonlijk verslag van een reis die de lezer als een muzikale wandeling meeneemt langs verschillende sensorische registers.
Ook Rekto:Verso publiceerde artikelen van de jonge kunstcritici:
Lena Vercauteren bezocht de expo Makersgeheimen #2 in het Textielmuseum van Tilburg.
Sam Van Landschoot ontmoette beeldend kunstenaar Maud Gourdon tijdens haar residentie met het HISK in het Frans Masereel Centrum.