Met een artistieke praktijk geworteld in fotografie en uitgebreid naar beeldhouwkunst en installatie, experimenteerde Marina Pinsky aanvankelijk met digitale printvormen tijdens haar residentie in het Frans Masereel Centrum. Pinsky verkende nieuwe technieken in haar serie van tien prints waar ze zich verdiepte in de complexe wereld van fotogravure.
Geïnspireerd door de historische schoonheid van fotoboeken en de betoverende tonaliteiten van zwart inkt, zocht Pinsky naar een aanpassing van deze techniek op beeldmateriaal uit haar persoonlijk fotografisch archief. Deze tien prints bevatten fragmenten uit haar verzameling beelden, vaak vastgelegd tijdens onderzoeksreizen naar wetenschappelijke conferenties, beurzen en diverse exposities.
Deze vluchtige momenten, vaak over het hoofd gezien in haar uitgebreide oeuvre, vonden een nieuwe betekenis in het Frans Masereel Centrum. Pinsky conceptualiseerde ingenieus een unieke displaymethode – een wijzerplaat systeem met kleine fragmenten van haar foto’s. Elk tijdsinterval komt precies overeen met het moment waarop de foto werd genomen, waarmee de maand, dag, uur en minuut vereeuwigd worden.
De keuze voor een volledig zwarte achtergrond, verfraaid met reliëfdrukken die doen denken aan een komma of aanhalingsteken, dient als een pauze – een bewuste onderbreking in de loop van tijd en taal. Deze interpunctie, een terugkerende vorm in Pinsky’s sculpturen, omlijst het beeldmateriaal en benadrukt de betekenis ervan binnen de continuïteit van de tijd.
Door het gebruik van de chine-collé techniek, heeft Pinsky geverfde papieren met zwarte inkt geëtst en in lagen aangebracht, resulterend in een dubbele reliëfdruk-techniek die diepte en resonantie toevoegt aan elk stuk. Deze prints vatten Pinsky’s visie samen van het extraheren van momenten uit de tijd zelf, en bieden een uniek perspectief dat de naadloze stroom van continuïteit uitdaagt.
Bekijk hier de edities in onze bookshop.
Met een artistieke praktijk geworteld in fotografie en uitgebreid naar beeldhouwkunst en installatie, experimenteerde Marina Pinsky aanvankelijk met digitale printvormen tijdens haar residentie in het Frans Masereel Centrum. Pinsky verkende nieuwe technieken in haar serie van tien prints waar ze zich verdiepte in de complexe wereld van fotogravure.
Geïnspireerd door de historische schoonheid van fotoboeken en de betoverende tonaliteiten van zwart inkt, zocht Pinsky naar een aanpassing van deze techniek op beeldmateriaal uit haar persoonlijk fotografisch archief. Deze tien prints bevatten fragmenten uit haar verzameling beelden, vaak vastgelegd tijdens onderzoeksreizen naar wetenschappelijke conferenties, beurzen en diverse exposities.
Deze vluchtige momenten, vaak over het hoofd gezien in haar uitgebreide oeuvre, vonden een nieuwe betekenis in het Frans Masereel Centrum. Pinsky conceptualiseerde ingenieus een unieke displaymethode – een wijzerplaat systeem met kleine fragmenten van haar foto’s. Elk tijdsinterval komt precies overeen met het moment waarop de foto werd genomen, waarmee de maand, dag, uur en minuut vereeuwigd worden.
De keuze voor een volledig zwarte achtergrond, verfraaid met reliëfdrukken die doen denken aan een komma of aanhalingsteken, dient als een pauze – een bewuste onderbreking in de loop van tijd en taal. Deze interpunctie, een terugkerende vorm in Pinsky’s sculpturen, omlijst het beeldmateriaal en benadrukt de betekenis ervan binnen de continuïteit van de tijd.
Door het gebruik van de chine-collé techniek, heeft Pinsky geverfde papieren met zwarte inkt geëtst en in lagen aangebracht, resulterend in een dubbele reliëfdruk-techniek die diepte en resonantie toevoegt aan elk stuk. Deze prints vatten Pinsky’s visie samen van het extraheren van momenten uit de tijd zelf, en bieden een uniek perspectief dat de naadloze stroom van continuïteit uitdaagt.
Bekijk hier de edities in onze bookshop.