Search for:

Masereelroute

Wandelparcours rondom Frans Masereel Centrum

periode: 15.10.2022 → 15.10.2032

De Masereelroute is een wandelparcours van 4 km rondom het Frans Masereel Centrum. De route werd geïnitieerd door de Smaakmakers in het kader van een participatietraject tussen de gemeente Kasterlee en het Frans Masereel Centrum ter ere van de 50ste verjaardag van het kunstencentrum.

De wandeling brengt je langs het Frans Masereel Centrum en Atelier Grafiek over landelijke wegen. Onderweg passeer je Keeses Molen en Millekesbrug in de vallei van de Kleine Nete.

Ter ere van de 50ste verjaardag van het Frans Masereel Centrum brachten vier Kastelse kunstenaars artistieke ingrepen aan op de route. Zo kon je al wandelend kunstwerken ontdekken van Lisse Declercq, Karl Wouters, Ben Christiani en Lieven Segers.

Praktisch:

  • de wandeling is vier kilometer lang, je volgt de wegbeschrijving in de flyer*
  • startplaats: inkom Frans Masereel Centrum, Masereeldijk 5, 2460 Kasterlee
  • gratis parkeren: parking Frans Masereel Centrum, Masereeldijk 5, 2460 Kasterlee
  • *deze wandelbrochure is beschikbaar in het Frans Masereel Centrum en bij Toerisme Kasterlee  

Geschiedenis

De speciale band van Kasterlee en haar inwoners met het Frans Masereel Centrum vindt zijn oorsprong in de jaren ’60, toen ‘De Grafiek’ de plaats bij uitstek was om een stapje in de wereld te zetten. Dit atelier/café van wegbereider Fons Mertens is de voorloper van het huidige kunstencentrum dat in 1967-1968 verrees aan de Masereeldijk en waar ook verschillende Kastelse kunstenaars aan de slag gingen. Toen de site in 1972 aangekocht werd door de Belgische overheid, staken ze graag een handje toe bij de uitbouw ervan. Ook de vzw ‘De Vrienden van het Frans Masereel Centrum’ telde heel wat Kastelse inwoners onder zijn leden. Tijdens de zomer van 1982 werd het tienjarig bestaan van het centrum gevierd met een kunstroute bij de Kastelse horeca. Niet veel later kreeg Kasterlee zijn oudste titel, die van ‘Grafiekdorp’. In de decennia die daarop volgden, groeide de internationale faam van het Frans Masereel Centrum. Vandaag de dag is het Frans Masereel Centrum nog steeds een belangrijke culturele speler binnen de gemeente dankzij de tentoonstellingen, publicaties, cultuureducatieve activiteiten voor scholen, rondleidingen voor groepen en nu ook – ter ere van haar 50-jarig bestaan: de Masereelroute.

Atelier Grafiek 

Fons Mertens studeerde aan de academie van Antwerpen in de afdeling Grafiek met specialiteit lithografie en aanverwante technische toepassingen. Hij had als jonge kunstenaar het talent om oude steendrukmachines op te sporen en te verzamelen. Dankzij zijn contacten in de Turnhoutse nijverheid wist hij veel waardevolle, nog ambachtelijke machines te redden door ze op te kopen tegen een prijs per kilo. In 1962 vond hij de ideale plek om zijn atelier in onder te brengen in een leegstaande boerderij in Houtum. Hij richtte voor de boerderij een terras in waar tijdens de weekends wandelaars en fietsers op adem konden komen. Meer en meer kunstenaars vonden de weg naar Houtum en het duurde niet lang of ‘De Grafiek’ werd een populaire uitgaansplek.  Op de buitengevel werden twee planken aangebracht met daarop ‘Atelier Grafiek’ geschilderd. ‘De Grafiek’ was een feit. Van overal kwam de jeugd naar Kasterlee om zich tijdens het weekend te amuseren in de Grafiek. Het waren gouden jaren.

Meer weten? De publicatie Diepdruk – vlakdruk – hoogdruk – doordruk – 50 jaar Frans Masereel Centrum, Kasterlee (1972–2022) stelt voor het eerst de geschiedenis van het Frans Masereel Centrum te boek!

Artistieke ingrepen – te zien tussen 15 oktober en 13 november 2022

  • Lisse Declercq – I think we’re alone now
    In haar bezwerende, kleurrijke portretten bespeelt Lisse Declercq de grens tussen idealisering en (hyper)realisme. Haar olieverfschilderijen doen vaak denken aan overgeësthetiseerde beelden uit reclame en mainstreammedia en Declercq verwijst expliciet naar het soort verbloemde weergaves dat socialemediaprofielen met reclame gemeen hebben. Deze sensuele verleidingstaal versmelt ze met een sterk symbolische visie: hedendaags én eigen aan het tijdloze medium schilderkunst.Voor I think we’re alone now combineert Declercq bewust enkele autobiografische elementen (sterrenbeeld, jeugdvriendinnen) met universele symbolen (roos, vlinder). De spontane associaties die ze legt zijn haar artistieke antwoord op het vluchtige karakter van de reeds aanwezige graffiti, waarvan de kleuren evenzeer doorsijpelen in haar interventie. De plek zelf is een belangrijke ontmoetingsplek voor de Kastelse jeugd.
  • Karl Wouters – Kempisch Kleinkunst Kastival ’68 – Een spielerei met kasten en erfgoed
    Geboren en getogen in Kasterlee, opgegroeid in de nog steeds nazinderende jaren ’70, is Karl Wouters steeds gefascineerd geweest door Kastelse glorie zoals het iconische festival Kastival en de gouden jaren van De Grafiek. Als een teletijdmachine, als een portaal naar een andere tijd, wil hij met zijn kasteninstallatie en bijhorende expositie een ode brengen aan een betoverende periode uit de geschiedenis van Kasterlee.“Een installatie met oude kasten, een piepshow, een foto-expo, een poppentheater, een film, een muziekoptreden, een ritueel, een ludieke actie op deze mythologische plek van schoonheid, liefde, hartstocht en betovering.” – aldus Karl. Kortom, een uniek en ongezien eerbetoon aan Kasterlee, haar culturele geschiedenis en artistieke toekomst.
  • Lieven Segers – Een portret van de kunstenaar als jongeman
    Beeldend kunstenaar Lieven Segers verzamelt kleine momenten die handelen over dagelijkse situaties. Deze worden naar beelden vertaald op een kritische en humoristische manier. Hij analyseert en ontrafelt, en maakt daaruit nieuwe samenstellingen volgens eigen inzichten en perceptie. Zijn werken zijn hilarisch, maar tegelijkertijd schuilt er achter de humor de duistere kant van deze wereld.Een portret van de kunstenaar als jongeman bestaat uit een tekstbeeld dat een alledaagse activiteit verbindt met de magie die ons als jong persoon soms kon overvallen en die je wilt vasthouden of herbeleven op een later moment.
  • Ben Christiani – Nature en Old Craft
    Al van jongs af aan is Ben Christiani gefascineerd door fotografie. Hij groeide op in de tijd van het analoge rolletje, de kant -en-klare Polaroids, afdrukken in de doka (donkere kamer),… Na zijn opleiding fotografie in Apeldoorn, kreeg hij een compleet andere kijk op fotograferen. De digitale fotografie had inmiddels haar intrede gedaan en dit veranderde Bens visie op beeldvorming radicaal. In zijn digitale kunst transformeert Ben foto’s tot abstract of surrealistisch werk. Hij noemt zichzelf een Image Creator.  De twee getoonde werken op de Masereelroute zijn geïnspireerd door de natuur en oude metiers. De waterval bij de vistrap van de Kleine Nete vormt de ondergrond voor Nature. Met Old Craft wil Ben het oude ambacht van de molenaar in de schijnwerper zetten, en het contrast benadrukken met de renovatie van de molen

De Masereelroute is een wandelparcours van 4 km rondom het Frans Masereel Centrum. De route werd geïnitieerd door de Smaakmakers in het kader van een participatietraject tussen de gemeente Kasterlee en het Frans Masereel Centrum ter ere van de 50ste verjaardag van het kunstencentrum.

De wandeling brengt je langs het Frans Masereel Centrum en Atelier Grafiek over landelijke wegen. Onderweg passeer je Keeses Molen en Millekesbrug in de vallei van de Kleine Nete.

Ter ere van de 50ste verjaardag van het Frans Masereel Centrum brachten vier Kastelse kunstenaars artistieke ingrepen aan op de route. Zo kon je al wandelend kunstwerken ontdekken van Lisse Declercq, Karl Wouters, Ben Christiani en Lieven Segers.

Praktisch:

  • de wandeling is vier kilometer lang, je volgt de wegbeschrijving in de flyer*
  • startplaats: inkom Frans Masereel Centrum, Masereeldijk 5, 2460 Kasterlee
  • gratis parkeren: parking Frans Masereel Centrum, Masereeldijk 5, 2460 Kasterlee
  • *deze wandelbrochure is beschikbaar in het Frans Masereel Centrum en bij Toerisme Kasterlee  

Geschiedenis

De speciale band van Kasterlee en haar inwoners met het Frans Masereel Centrum vindt zijn oorsprong in de jaren ’60, toen ‘De Grafiek’ de plaats bij uitstek was om een stapje in de wereld te zetten. Dit atelier/café van wegbereider Fons Mertens is de voorloper van het huidige kunstencentrum dat in 1967-1968 verrees aan de Masereeldijk en waar ook verschillende Kastelse kunstenaars aan de slag gingen. Toen de site in 1972 aangekocht werd door de Belgische overheid, staken ze graag een handje toe bij de uitbouw ervan. Ook de vzw ‘De Vrienden van het Frans Masereel Centrum’ telde heel wat Kastelse inwoners onder zijn leden. Tijdens de zomer van 1982 werd het tienjarig bestaan van het centrum gevierd met een kunstroute bij de Kastelse horeca. Niet veel later kreeg Kasterlee zijn oudste titel, die van ‘Grafiekdorp’. In de decennia die daarop volgden, groeide de internationale faam van het Frans Masereel Centrum. Vandaag de dag is het Frans Masereel Centrum nog steeds een belangrijke culturele speler binnen de gemeente dankzij de tentoonstellingen, publicaties, cultuureducatieve activiteiten voor scholen, rondleidingen voor groepen en nu ook – ter ere van haar 50-jarig bestaan: de Masereelroute.

Atelier Grafiek 

Fons Mertens studeerde aan de academie van Antwerpen in de afdeling Grafiek met specialiteit lithografie en aanverwante technische toepassingen. Hij had als jonge kunstenaar het talent om oude steendrukmachines op te sporen en te verzamelen. Dankzij zijn contacten in de Turnhoutse nijverheid wist hij veel waardevolle, nog ambachtelijke machines te redden door ze op te kopen tegen een prijs per kilo. In 1962 vond hij de ideale plek om zijn atelier in onder te brengen in een leegstaande boerderij in Houtum. Hij richtte voor de boerderij een terras in waar tijdens de weekends wandelaars en fietsers op adem konden komen. Meer en meer kunstenaars vonden de weg naar Houtum en het duurde niet lang of ‘De Grafiek’ werd een populaire uitgaansplek.  Op de buitengevel werden twee planken aangebracht met daarop ‘Atelier Grafiek’ geschilderd. ‘De Grafiek’ was een feit. Van overal kwam de jeugd naar Kasterlee om zich tijdens het weekend te amuseren in de Grafiek. Het waren gouden jaren.

Meer weten? De publicatie Diepdruk – vlakdruk – hoogdruk – doordruk – 50 jaar Frans Masereel Centrum, Kasterlee (1972–2022) stelt voor het eerst de geschiedenis van het Frans Masereel Centrum te boek!

Artistieke ingrepen – te zien tussen 15 oktober en 13 november 2022

  • Lisse Declercq – I think we’re alone now
    In haar bezwerende, kleurrijke portretten bespeelt Lisse Declercq de grens tussen idealisering en (hyper)realisme. Haar olieverfschilderijen doen vaak denken aan overgeësthetiseerde beelden uit reclame en mainstreammedia en Declercq verwijst expliciet naar het soort verbloemde weergaves dat socialemediaprofielen met reclame gemeen hebben. Deze sensuele verleidingstaal versmelt ze met een sterk symbolische visie: hedendaags én eigen aan het tijdloze medium schilderkunst.Voor I think we’re alone now combineert Declercq bewust enkele autobiografische elementen (sterrenbeeld, jeugdvriendinnen) met universele symbolen (roos, vlinder). De spontane associaties die ze legt zijn haar artistieke antwoord op het vluchtige karakter van de reeds aanwezige graffiti, waarvan de kleuren evenzeer doorsijpelen in haar interventie. De plek zelf is een belangrijke ontmoetingsplek voor de Kastelse jeugd.
  • Karl Wouters – Kempisch Kleinkunst Kastival ’68 – Een spielerei met kasten en erfgoed
    Geboren en getogen in Kasterlee, opgegroeid in de nog steeds nazinderende jaren ’70, is Karl Wouters steeds gefascineerd geweest door Kastelse glorie zoals het iconische festival Kastival en de gouden jaren van De Grafiek. Als een teletijdmachine, als een portaal naar een andere tijd, wil hij met zijn kasteninstallatie en bijhorende expositie een ode brengen aan een betoverende periode uit de geschiedenis van Kasterlee.“Een installatie met oude kasten, een piepshow, een foto-expo, een poppentheater, een film, een muziekoptreden, een ritueel, een ludieke actie op deze mythologische plek van schoonheid, liefde, hartstocht en betovering.” – aldus Karl. Kortom, een uniek en ongezien eerbetoon aan Kasterlee, haar culturele geschiedenis en artistieke toekomst.
  • Lieven Segers – Een portret van de kunstenaar als jongeman
    Beeldend kunstenaar Lieven Segers verzamelt kleine momenten die handelen over dagelijkse situaties. Deze worden naar beelden vertaald op een kritische en humoristische manier. Hij analyseert en ontrafelt, en maakt daaruit nieuwe samenstellingen volgens eigen inzichten en perceptie. Zijn werken zijn hilarisch, maar tegelijkertijd schuilt er achter de humor de duistere kant van deze wereld.Een portret van de kunstenaar als jongeman bestaat uit een tekstbeeld dat een alledaagse activiteit verbindt met de magie die ons als jong persoon soms kon overvallen en die je wilt vasthouden of herbeleven op een later moment.
  • Ben Christiani – Nature en Old Craft
    Al van jongs af aan is Ben Christiani gefascineerd door fotografie. Hij groeide op in de tijd van het analoge rolletje, de kant -en-klare Polaroids, afdrukken in de doka (donkere kamer),… Na zijn opleiding fotografie in Apeldoorn, kreeg hij een compleet andere kijk op fotograferen. De digitale fotografie had inmiddels haar intrede gedaan en dit veranderde Bens visie op beeldvorming radicaal. In zijn digitale kunst transformeert Ben foto’s tot abstract of surrealistisch werk. Hij noemt zichzelf een Image Creator.  De twee getoonde werken op de Masereelroute zijn geïnspireerd door de natuur en oude metiers. De waterval bij de vistrap van de Kleine Nete vormt de ondergrond voor Nature. Met Old Craft wil Ben het oude ambacht van de molenaar in de schijnwerper zetten, en het contrast benadrukken met de renovatie van de molen
Jouw winkelmand