Kenmerkend voor Gowara Minsa’s houtsnedes, tekeningen, cut outs, etsen en sporadische schilderijen zijn het intuïtief tekenen van wezens tussen mens en dier en een betekenis die zich ontwikkelt tijdens het creatieproces. Er zit iets (Duits) expressionistisch in haar werk, maar ook invloeden van de naïeve Art Brut of outsider artist David Shrigley en zijn ironie.
De horror vacui- wereld van Gowara Minsa is bevolkt door tussenin-wezens: ze groeien uit ruwe lijnen, bestaan uit groteske handen en gelaatsuitdrukkingen en vormen impressies in woord en beeld. De houtsnede zelf krijgt een plasticiteit: met laser cut snijdt Gowara Minsa handen, voeten of silhouetten van wezens uit, waarna ze er redelijk bruut in werkt en een frictie tussen precisie en spontaniteit creëert.
Tijdens haar residentie in Frans Masereel Centrum diept Gowara Minsa haar onderzoek uit naar de invloed van de ondergrond op de uiteindelijke print. Het resultaat kan u bekijken tijdens de DOCU-PRESS 3 Gowara Minsa van 28 augustus tem 26 september in Frans Masereel Centrum.
De wereld van Gowara Minsa – een speels en interactief parcours voor kinderen van 8 tot 12 jaar
Kunst in Zicht ontwikkelde in samenwerking met Frans Masereel Centrum een speels en interactief parcours voor kinderen tussen 8 en 12 jaar. Ook voor scholen is er een educatief pakket.
DOCU-PRESS
Voor het eerst in haar geschiedenis nodigt Frans Masereel Centrum zelf kunstenaars uit om op residentie te komen en nieuw werk te maken in het atelier. Tijdens het verblijf staat het grafische experiment centraal. De kunstenaar wordt uitgedaagd om de druktechnieken kritisch te bevragen en in relatie te plaatsen tot zijn/haar eigen artistieke oeuvre. Het is een concreet onderzoek naar de meerwaarde van grafiek voor het artistieke proces, en naar de mogelijkheden die nieuwe druktoepassingen bieden om inhoudelijke en thematische vragen te vertalen.
DOCU-PRESS heeft een uitgesproken documentair karakter. De presentatie toont de verschillende lagen van het creatieproces en legt linken vanuit andere kunstdisciplines. Deze terugblik op een residentie geeft u een idee over wat grafiek betekent voor de kunstenaar en welke impulsen het kan geven aan een artistiek oeuvre. Na Anne-Mie Van Kerckhoven en Jan Kempenaers is het de beurt aan Gowara Minsa.
Opening donderdag 28/08 – 19u30 tot 22u
Open Ma tem vrij, telkens van 9 – 17u
Kenmerkend voor Gowara Minsa’s houtsnedes, tekeningen, cut outs, etsen en sporadische schilderijen zijn het intuïtief tekenen van wezens tussen mens en dier en een betekenis die zich ontwikkelt tijdens het creatieproces. Er zit iets (Duits) expressionistisch in haar werk, maar ook invloeden van de naïeve Art Brut of outsider artist David Shrigley en zijn ironie.
De horror vacui- wereld van Gowara Minsa is bevolkt door tussenin-wezens: ze groeien uit ruwe lijnen, bestaan uit groteske handen en gelaatsuitdrukkingen en vormen impressies in woord en beeld. De houtsnede zelf krijgt een plasticiteit: met laser cut snijdt Gowara Minsa handen, voeten of silhouetten van wezens uit, waarna ze er redelijk bruut in werkt en een frictie tussen precisie en spontaniteit creëert.
Tijdens haar residentie in Frans Masereel Centrum diept Gowara Minsa haar onderzoek uit naar de invloed van de ondergrond op de uiteindelijke print. Het resultaat kan u bekijken tijdens de DOCU-PRESS 3 Gowara Minsa van 28 augustus tem 26 september in Frans Masereel Centrum.
De wereld van Gowara Minsa – een speels en interactief parcours voor kinderen van 8 tot 12 jaar
Kunst in Zicht ontwikkelde in samenwerking met Frans Masereel Centrum een speels en interactief parcours voor kinderen tussen 8 en 12 jaar. Ook voor scholen is er een educatief pakket.
DOCU-PRESS
Voor het eerst in haar geschiedenis nodigt Frans Masereel Centrum zelf kunstenaars uit om op residentie te komen en nieuw werk te maken in het atelier. Tijdens het verblijf staat het grafische experiment centraal. De kunstenaar wordt uitgedaagd om de druktechnieken kritisch te bevragen en in relatie te plaatsen tot zijn/haar eigen artistieke oeuvre. Het is een concreet onderzoek naar de meerwaarde van grafiek voor het artistieke proces, en naar de mogelijkheden die nieuwe druktoepassingen bieden om inhoudelijke en thematische vragen te vertalen.
DOCU-PRESS heeft een uitgesproken documentair karakter. De presentatie toont de verschillende lagen van het creatieproces en legt linken vanuit andere kunstdisciplines. Deze terugblik op een residentie geeft u een idee over wat grafiek betekent voor de kunstenaar en welke impulsen het kan geven aan een artistiek oeuvre. Na Anne-Mie Van Kerckhoven en Jan Kempenaers is het de beurt aan Gowara Minsa.
Opening donderdag 28/08 – 19u30 tot 22u
Open Ma tem vrij, telkens van 9 – 17u