Frans Masereel Centrum is een plek waar nationale en internationale artiesten, onderzoekers en grafisch ontwerpers verblijven, ontmoeten en experimenteren.

Masereeldijk 5
2460 Kasterlee, BE

kunsten & erfgoed
< back

Residenties '19

Thomas Rentmeister

Thomas Rentmeister werkt met industriële, massaal geproduceerde huishoudelijke materialen. Vaak past hij een minimalistische esthetiek of gebruiksklare popcultuurelementen toe om de fysieke ambivalentie van ons dagelijks leven aan het licht te brengen. Zijn werk is tastbaar; zijn materialen hebben symbolische connotaties.

Residentie i.h.k.v. Can You Feel It?
Interview met Thomas Rentmeister


Hoe voelde je je aanvankelijk toen je werd gevraagd een "concentraat / staal" van het tactiele in je werk op te nemen en wat was je eerste idee om dat in kunst te verwerken?
"Tastbaarheid is een fundamenteel en terugkerend element in mijn sculpturale werk. Onlangs heb ik vernis mou-etsen gemaakt die een verbinding tot stand brachten tussen het drukproces en het witte tweedehands ondergoed dat ik eerder in mijn sculpturen gebruikte. De structuur van de stof werd op een vernis mou-plaat gedrukt. Hierdoor werd het vernis gedeeltelijk verwijderd, waarna de zuren op de etsplaat gingen inwerken. Het resultaat was een ets op 1:1-schaal met een uiterst formele, abstracte uitstraling. Maar als je weet waar het motief vandaan komt -een kledingstuk dat ooit door iemand is gedragen- voel je de aanwezigheid van die onbekende persoon nog, zij het in sterk verdunde vorm. Via de residentie die aan deze tentoonstelling vooraf ging, wilde ik dit project verder doen groeien door er een nieuwe component aan toe te voegen."

Hoe ben je je werk in het Frans Masereel Centrum begonnen?
"In samenspraak met Ivan Durt, de meester-drukker in het Frans Masereel Centrum, besloot ik digitale technologieën te gebruiken om de etspraktijk uit te breiden waar ik al aan werkte. We scanden een stuk ondergoed. De afdruk van de textielstructuur werd via een chemisch proces op een grote koperen plaat overgebracht. In het zuurbad ontstond een bijzonder mooi textuurreliëf. De ets zelf vertoonde een zekere mate van vlekkerigheid als gevolg van het grotere aantal productiestappen, de digitale bewerking en de uitvergroting. Aanvankelijk wist ik niet of ik daar blij mee was, maar na verloop van tijd ging ik die onnauwkeurigheden als het nieuwe potentieel van het werk zien."

Wat zijn je ideeën over tastbaarheid in het hedendaagse en (hoe) inspireert dit jouw werk?
"Het is goed om te schrijven en te spreken over tastbaarheid in de kunst, maar als kunstenaar moet je er gewoon mee aan de slag gaan. Je speelt met materialen en ontdekt welke nieuwe werkwijzen iets opleveren. Denken door te doen, als het ware. Dit herinnert me aan de beroemde uitspraak van Joseph Beuys: “Ik denk sowieso met mijn knie”. Dat schreef hij in 1977 op een ansichtkaart. Ik interpreteer die uitspraak als een pleidooi voor praktische, fysieke ervaringen.
Vooral in tijden waarin ons leven in de "echte wereld" meer en meer wordt vervangen door internetactiviteiten en digitale ervaringen, is tastbaarheid een soort bedreigde diersoort geworden – een diersoort die bescherming waard is."

Algemene residentie
28.03.2016 - 01.04.2016

 

Huidige residenten

Toekomstige residenten

ontwerp: Lauren Grusenmeyer & Raf Vancampenhoudtspatie webdesign, Antwerpen