Frans Masereel Centrum is een plek waar nationale en internationale artiesten, onderzoekers en grafisch ontwerpers verblijven, ontmoeten en experimenteren.

Masereeldijk 5
2460 Kasterlee, BE

kunsten & erfgoed
< back

Residenties '19

Rhiannon Inman-Simpson

Rhiannon Inman-Simpson is een Britse kunstenares die momenteel in Bergen (Noorwegen) werkt. Haar praktijk focust op de fysieke en imaginaire beleving van het landschap waarbij ideeën over het lichaam, de taal en het geheugen betrokken worden. Schilderen staat centraal in haar werk hoewel ze ook andere media gebruikt zoals schrijven, tekenen en werken met objecten. Ze behaalde haar master aan de Academie voor Kunsten en Design van Bergen in 2016 en studeerde eerder aan The Glasgow School of Art (Schotland), de Emily Carr University of Art and Design (Canada) en het Camberwell College of Arts (Londen).

Tijdens onze residentie hebben wij, Rhiannon Inman-Simpson en Johanna Lettmayer, een conversatie voortgezet die we in 2015 tussen onze artistieke praktijken begonnen waren.

Het startpunt voor ons project was onze tekstproductie. We experimenteren beiden met verhalen als middel om de relatie te beschrijven tussen onze omgevingen en persoonlijke observaties en er gestalte aan te geven. In elkaars werk herkennen we een gelijkaardig intens engagement met dagelijkse registratiepraktijken en -methodes – maar met zeer verschillende invalshoeken en uitkomsten. Terwijl Rhiannon gefascineerd is door open landschappen, kaarten en eenzaamheid, tekent Johanna intieme en gesloten ruimtes. De ene rekt het verhaal uit en roept een gevoel op van voorbijgaande tijd en ruimtelijke afstanden. De andere werkt in een claustrofobische mindset, in ruimtes waar niet alleen dingen maar ook taal wordt opgestapeld en opgehoopt tot stapels en intense ritmes. Verzamelen, lijsten maken en spelen met gefragmenteerde taal zijn belangrijk in beide processen.

Wij hebben onze conversatie voortgezet via het medium van monoprinting en letterdrukken. We vinden beide technieken bijzonder relevant voor ons project omdat ze de gelijkenissen en verschillen tussen onze artistieke benaderingen weerspiegelen.

Monoprinting leent zich voor Rhiannons kunstpraktijk door zijn verwantschap met schilderen die een snelle en speelse exploratie van kleur en vorm mogelijk maakt. De letterpers verenigt de tegenstelling tussen orde en chaos, aangezien hij zowel gebruikt kan worden met grote ruimtelijke en taalkundige fragmentatie en vrijheid als op de meest nauwgezette manier. De schrijfmethode van Johanna is gebaseerd op gelijkaardige aspecten: aan de ene kant strikte regels, aan de andere een voortdurende overtreding van grammatica en syntaxis.

Tijdens onze residentie hebben we Johanna’s tekst 'Octopus Office' gevormd door alle lettertypes van de houten letterpers van het Frans Masereel Centrum chronologisch te gebruiken en een dialoog tot stand te brengen tussen de tekst en de monoprints van Rhiannon. We hebben een boek op groot formaat gedrukt waarvan de samenstelling, het formaat en het ritme grotendeels bepaald is door de beperkingen van de letterpers (beperkt aantal houten letters, veel verschillende formaten), de monoprinting (in een uitdagend groot formaat en een oplage van 5) en het drukschema (een of twee keer drukken op 40 pagina's in 10 bladen binnen 2,5 productieweken).

Het project werd in oktober 2017gepresenteerd op een tentoonstelling in de Lydgalleriet in Bergen. De tentoonstelling bestond uit het originele boek en Rhiannons stemopname van de tekst alsook een video die de pagina's van het boek toonde in een slideshow.

uittreksel van de video: https://vimeo.com/209722467

Algemene residentie
06.02.2017 - 03.03.2017

 

Rhiannon Inman-Simpson

Rhiannon Inman-SImpson

Huidige residenten

Toekomstige residenten

ontwerp: Lauren Grusenmeyer & Raf Vancampenhoudtspatie webdesign, Antwerpen