Frans Masereel Centrum is een plek waar nationale en internationale artiesten, onderzoekers en grafisch ontwerpers verblijven, ontmoeten en experimenteren.

Masereeldijk 5
2460 Kasterlee, BE

kunsten & erfgoed
< back

Residenties '19

Jan Philip Raath

Jan Philip Raath is een grafisch kunstenaar die leeft en werkt in Kaapstad, Zuid-Afrika. Hij werkt momenteel als leerling drukker in Warren Editions studio in Kaapstad waar hij zich specialiseert in intaglio en assisteert in litho klassen en silver gelatin druk aan de Universiteit van Kaapstad.

Als kunstenaar speelt hij met de notie van het drukken zelf en probeert het proces te belichamen in de beelden en sculpturen die hij maakt. Aangezien hij vooral in de druktechnieken werkt focust hij op het exploreren van de onderliggende processen van het drukken, en ook met de materialen en het werk dat daar aan te pas komt.

Tijdens zijn residentie in Frans Masereel Centrum focuste Raath zich op het verfijnen van zijn steen litho bekwaamheid en de aanmaak van een corpus dat zich toespitst op de inherente drukcapaciteiten van gevonden, overbodige objecten. Deze werken (“Binary” state 1, 2, and 3) bouwen verder op de idee dat offset en de meeste kleurlitho processen reducerend zijn, juist door het proces om te draaien en het beeld in zijn verschillenden toestanden op te bouwen en op elkaar te leggen in plaats van de traditionele reductieve methode. Deze werken worden geplaatst naast een oudere serie reductieve lino snedes die een gelijkaardige vorm aannemen maar opeenvolgend de verschillende benaderingen van de respectievelijke media belichten. Het gehele oeuvre is bedoeld als een deconstructieve exploratie van de herhaaldelijke en meestal nogal bijtende processen die deel uitmaken van het drukproces.

Raath gebruikte zijn tijd in het centrum ook om te experimenteren met een aantal nieuwe technieken, waarbij zijn aandacht vooral ging naar het overzetten van een getekend beeld op steen. De werken "Public Monument 1 and 2" in alle verschillende toestanden werden oorspronkelijk gemaakt door het overzetten van de tekening van een geprepareerd papier op de steen, waardoor het beeld gespiegeld wordt en je niet in spiegelbeeld moet werken op de steen. Het overzettingsprocédé maakt het ook makkelijker om buiten te tekenen en deze tekening later in de studio over te zetten op steen.

De beelden die tijdens dit proces gemaakt werden vormen het eerste deel in een reeks typologische studies van architecturale ruimtes en structuren die een onnuttig en eenzaam bestaan kennen in een anders drukke omgeving. De beelden zelf zijn geïsoleerd en overdreven, en geven een gevoel van een repetitieve poëtische natuur. Het idee is niet zozeer om de interactie van de mensen met deze structuur of object te belichten, maar eerder het gebrek aan interactie. De paradox ligt in de interactie met de representatie van de structuur, die het volledige tegendeel is van de dagelijkse situatie van de echte structuur.

Algemene residentie
03.06.2013 - 12.07.2013

 

Binary State 1

Binary State 2

Binary State 3

Public Monument 1 State 1

Public Monument 1 State 2

Public Monument 2 State 1

Public Monument 2 State 2

Huidige residenten

Toekomstige residenten

ontwerp: Lauren Grusenmeyer & Raf Vancampenhoudtspatie webdesign, Antwerpen